Gulddraken

Sedan 2001 har Dagens Nyheter och dess ”Krogkommission”, som är en del av ”DN På Stan”, delat ut pris till Stockholms bästa restauranger, kaféer och barer.

Såhär ser nomineringarna för 2010 ut, 2009 års vinnare inom parentes:

KAFÈ

  • Carotte
  • Le Petit France (2009)
  • Mellqvist Café Bar

BAR

  • Kåken (2009)
  • Little Quarter/Marie Laveau
  • 19 Glas

KROG – BUDGET (Ramen Ki-Mama 2009)

  • Indian Garden
  • Råkultur
  • Thang Long Pho

KROG – MELLAN (Seikoen 2009)

  • Brasseri Godot
  • Hjerta
  • Pubologi

KROG – LYX

  • Lux
  • Mathias Dahlgren/Matsalen (2009)
  • Operakällaren

Ny kategori för 2010 är ”Årets förnyare”, som lyfter fram en profil eller ett ställe som förbättrat Stockholms nöjesliv under det gångna året. Och alla resultat får vi reda på den 20 januari när prisutdelning sker på Hotel Nobis.

Ja, vad säger vi om nomineringarna annars? Jag tycker inte Råkultur hör hemma i kategorin ”budget”. Det kan iaf inte ha varit Sayan Isakssons ambition att jämföras med Tikka Masala och Biff med bambuskott. En snabb google visar att Svenska Dagbladet håller Råkultur som ”Mellan”.

…och i White Guide är Råkultur tom ”Mästarklass”, men i White Guide är varken Indian Garden eller Thang Long Pho med överhuvudtaget.

Pubologi måste vara en solklar vinnare i kategorin ”Mellan”. Man vill gå till Pubologi varje dag nu för tiden.

… men jag gillar att man kan se på saker olika!

Frantzén/Lindeberg är inte med i kategorin ”Lyx” och det tycker jag är märkligt. Nu har jag iof inte besökt varken Lux eller Operakällaren, men läser man matbloggar och andra reportage hålls F/L flera klasser högre än dessa.

”- Årets nomineringar speglar den allmänna trenden med krogar som satsar på avslappnad elegans, rena smaker och enorm omsorg om sina, ofta närproducerade, råvaror, säger Nicholas Wennö, chef för DN På stan och ansvarig för Krogkommissionen, vars medlemmar även utgör juryn för Gulddraken”

Och från Frantzén/Lindebergs hemsida:

”Scenen är anpassad efter den servering vi eftersträvar. Så är hela tanken bakom Frantzén Lindeberg – att det tillagade, råvarorna, rytmen, rummet, tiden, hastigheten, rörelsen och smakerna hänger ihop. Vi har kallat det ”en avslappnad elegans”.

Hotel Nobis kan man annars, om man vill, beställa en enkel espresso för det nätta priset av 38 kronor.

Trettioåtta.

En kommentar

  1. Hej, Jag såg ditt kommentar hos Aftonbladet att du tyckte att vi på Serrano hade ”tappad allt”. Jag skulle jätte gärna vilja fråga dig vad hände – för att jag kan försäkra dig att vi har ingenting ändrat sedan du skrev så pass positivt om oss i november. Skicka gärna ett mail till mig – einar@serrano.nu och berätta vad hände.

    Annars ett jätte bra blogg som du har här. Jag har redan hittat några restauranger, som jag måste nu testa. 🙂

    mvh,
    Einar – VD Serrano

Lämna en kommentar