Asador Etxebarri

Det var, eller rättare sagt blev, längre till Axpe än vad vi först trodde och på sätt och vis var det väl bara bra, för bilresan hit från San Sebastian är otroligt vacker.

Man ger sig upp i bergen, ut på den Baskiska landsbyggden, och utan GPS och turen att köra på (inte bokstavligt talat) den kanske enda engelskspråkiga kvinnan i den här delen av landet vet jag inte om vi hade hittat till Etxebarri den här dagen.

Restaurangen ligger mittemellan San Sebastian och Bilbao och på vägen passerar man helt magiska landskap. In och ut genom små byar och samhällen. Vi ser kor, hästar, får, fula hundar, söta hundar och elaka hundar. Trädgårdar och odlingar av diverse  slag. Vyerna är enastående och bergen ligger gömda bakom dimman. Ena stunden är det strålande sol och andra stunden regnar det. Barnen leker med fallfrukt och cyklar på cyklar som sjunger på sista versen. Det är den ena gamla damen efter den andra, och alla vinkar dom åt oss och ler med sina tandlösa leenden.

Väl framme i Axpe känns det som att man har kommit till andra sidan verkligheten.

Här, i ett gammalt stenhus på torget, ligger restaurangen som Senor Etxebarri har valt att sätta sitt egent namn på. Det handlar om en man, hans kolgrillar och dom bästa råvarorna för dagen. Grillarna har han förresten byggt själv, och träkolen tillverkas på baksidan av restaurangen av olika träslag från till exempel ek, äpple, vindruva eller olivträd.

Sett till resan till Etxebarri och landskapet där det ligger, är det enkelt att lista ut att han heller inte lär bry sig om något annat än just det här. Grillen är den stora passionen och grillar han inte fisk eller kött så är det ostron, musslor eller till och med kaviar.

En stjärna i Guide Michelin och plats nummer 50 på ”The Worlds 50 Best”. Det kan tyckas knepigt med informationen man har förhand, och det skulle bli intressant att få slå sig till bords och försöka lista ut varför.

Rödbetsjuicen är enkel, söt, jordig men ändå fräsch. Inga konstigheter.

Grillad ansjovis på krispigt bröd med rökt tomat/paprikakompott. Härlig sälta och sötma.

Lätt grillat ostron som var ganska rökigt i smaken men riktigt gott när ostronet slog igenom. Det hade varit perfekt på egen hand, utan tången som låg där under, och ”skummet” vet i tusan vad det var?

Räkorna, helt perfekt tillagade – grillade – och sådär köttigt härliga, söta och saftiga och det vita köttet bara smältte i munnen. Perfekt sälta. Riktigt bra!

Sjögurka med vita bönor. Seg, nästan gummiaktig konsistens och smakade mest brännt. Ingen favorit.

Bläckfisk och bläck. Tillagad till perfektion, precis innan den blir gummigaktig och så att den istället smälter i munnen. När det är så här bra bejövs inget annat till.

Tonfisk med tomat, lök och olivolja. Väldigt enkelt och gott. Inga konstigheter.

Likaså med torsken som stod på tur, med smörsås och paprika. Jag vet inte vad jag ska säga mer än att det är helt perfekt och gott?

”Beef chop”. Hård, krispig och salt yta och underbart saftigt och gott kött. Noterade även rökiga toner här? Tillbehöret, isbergssallad med lök, var inget vidare dock. Ska man imponeras eller blir frustrerade över att han vågar vägra göra mer än så här?

Efterrätterna var direkt dåliga kort, tycker jag, med mjölkglassen i ”bärsås” och sedan grillat äpple med getmjölksglass.

Medans jag satt här, som en av få gäster hos Etxebarri, måste jag erkänna att jag hade riktigt trevligt. Fantastiska råvaror, perfekt tillagade och enkelheten går som en röd tråd igenom hela middagen. Ostronet och räkan är verkligen minnesvärda. Vill minnas att vi betalade cirka 120€/per person för avsmakningsmenyn, en halv flaska vin och kaffe och då får man mycket och god mat.

Det var skönt att bara få äta och inte tänka så mycket efter väldigt många och långa avsmakningsmenyer på kort tid.

Jag skulle inte åka till San Sebastian bara för att besöka Etxebarri, men jag skulle absolut kunna tänka mig ett återbesök nästa gång jag är där.

Att Etxebarri finns med på The Worlds 50 Best-listan är märkligt? Se till våra restauranger på hemmaplan till exempel, som ligger betydligt längre ner på listan, och Etxebarri´s placering blir bara än mer konstig.

En stjärna i Guide Michelin? Nej, jag tycker inte det heller. Man är visserligen ” en väldigt bra restaurang i sin kategori” men på en stjärnrestaurang behöver det ta fart på ett helt annat sätt och vara på en klart högre nivå rakt igenom hela middagen. Se på efterätterna här till exempel, väldigt långt ifrån stjärnstatus på dem. Eller servicen också, för den delen. Biffen var riktigt god, men sett till vad som serveras på till exempel Restaurang AG i Stockholm? Nej.

Men Guide Michelin delar ut stjärnor till den här typen av restaurang. Med risk för att svära i kyrkan, se på St. John i London. Man äter rostade märgben med bröd och perisljesallad, fläskkotlett med rostade morötter och persilja och avslutar med två kulor ingefärsglass. Enastående gott ur precis alla avseenden.

Men är det också en stjärna i Guide Michelin, i så fall?

…det är en helt annan diskussion, kanske.

Jag hade i alla fall en mycket trevlig eftermiddag hos Asador Etxebarri och jag kommer, som sagt, gärna tillbaka.

Asador Etxebarri

En kommentar

  1. Daniel

    Hej

    Brukar tycka lika på de rest som jag läst om och själv har varit på men varkligen inte här!!
    Men man måste respektera olikheter och jag kan inte ta ifrån dig vad du tycker. Jag håller inte med dig om att detta stället inte förtjänar sin”creed”. Det som är det stora är hans förmåga att lyfta fram råvarans underbra smak och hans skicklighet med grillen vet jag inte om någon slår.Jag älskar verkligen att man jobbar med de bästa enkelhet och de råvarorna. På många rest. blir det ibland för mkt kladd och fix utan att man behärskar det.

    Som du skarev räkorna är sjukt goda, och köttet var mkt gott (jag fick chuleta, såg inte ut som du fick det) och kan verkligen inte jämföra kvlaitén med AG´s som jag tycker är medioker i jämförelse. Inte alls samma samk på köttet som det jag fick.

    BTW var då Pollen Street S i helgen mycket tack vara din resension. Schysst mysigt stället med ett bra hantverk.

    Hörs
    D

    • Daniel, tack för din kommentar! Jag uppskattar den särskilt eftersom andra läsare aldrig brukar kommentera om dom tycker olika.

      Jag uppskattar också enkelheten och råvarorna på Etxebarri och självklart förtjänar han uppmärksamheten. En mycket speciell restaurang och som sagt återvänder jag gärna. Kunde däremot sakna ett undantag eller en avvikelse, bara ”något annat”, som bröt av.

      Kul att du var förbi PSS, den håller jag mycket högt och hoppas att hinna förbi när jag är i London i dec.

  2. Daniel

    Hej
    Jag är aldrig sen på att ge negativ feedback :))

    Fråga, vad jobbar du med, tänker på hur du har tid och råd med att åka runt och äta hela tiden.

    Ska du till ngn F/L atalje kväll??

    • Det uppskattas som sagt!

      Det blir ju en del pengar man lägger på mat och resor men det är mitt stora och enda intresse, och så länge jag kan kommer jag att hålla på.

      Jag ska på F/L Extreme, ‘För många kockar’ och Le Louis kvällarna… Ska du på någon? Om inte annat kan vi ju snackas mer om vi träffas där…

  3. Daniel

    Ska på Tryffelkvällen.
    Ville på Fäboviken dagen men min fru tillät mig inte.

    Har tyvärr inte så många mat nördiga kompisar här i Sthlm (är inte här ifrån från början) så man tar oftast men sig sinockså matnördiga fru och hon är förnärvarande gravid och är inte så lätt att ta med sig nuförtiden

Lämna en kommentar