What a bargain!

Kokböcker är en annan stor passion jag har. Att bläddra i, läsa grundligt, följa recept eller bara få inspiration.

Men vad är då en bra kokbok? Ja, självklart är det ju högst personligt. Jag gillar att försöka ge mig på ett recept av Gordon Ramsay, Joan Roca eller Grant Achatz men inser ganska snabbt (vad gäller samtliga) att jag inte lär komma särskilt långt. Det kan bero på en exklusiv och svåråtkomlig råvara, en teknik som jag inte behärskar eller att jag helt enkelt inte vill (eller har råd att) punga ut för en thermomixer.

…ambitionsnivån kan tyckas hög men sån är jag.

Därför har jag blivit lite extra glad över mitt senaste köp. Jason Atherton´s ”maze” är på många sätt en fantastisk kokbok, skriven av en person som verkar vara sådär läskigt ödmjuk och fin att ha och göra med. Som verkligen vill något med sin bok och göra livet lite roligare för oss som tycker om att experimentera och våga utmana i köket.

Med ”maze” kommer jag att kunna lyfta ”vardagslyxen” till en helt ny nivå och jag ser redan fram emot nästa middagsbjudning hemma hos mig.

Utvalda råvaror får ett eget kapital i den här boken, där Jason sedan ger tre exempel för hur man kan tillaga varje råvara med olika svårighetsgrad. Ett kul upplägg som jag inte kan minnas att jag har sett någon annanstans.

Läs gärna på om Jason Atherton här. Han har bla överlevt en säsong hos Ferran Adriá på El Bulli (som också skriver förord i ”maze”) och tränats hos både Pierre Koffmann och Marco Pierre White. Dessutom har han Gordon Ramsay´s fulla förtroende, men nu sällat sig till skaran av utbrytare (Marcus Wareing, Mark Sergeant) som gör livet lite surare för Mr. Ramsay.

Köp den, för £14.25!

I höst öppnar han dessutom sin första egna restaurang i Mayfair i London. Den kommer jag garanterat att testa framöver.

En kommentar

Lämna en kommentar