Sveriges Mästerkock

Ikväll klockan 20:00 är det alltså premiär för ”Sverige Mästerkock” på TV4.

Ett ganska uppsnackat program som mer eller mindre ska vara en kopia av klassiska ”MasterChef” på engelska BBC.

”Kockjuryn” består av Per Morberg, Leif Manneström och Markus Aujalay.

Jag gillar Per Morberg litet mer och Leif Mannerström litet mindre. Vad gäller Markus Aj… Ajul.. Aya.. Aj, aj, aj, aj….

Jag har inga större förväntningar på ”Sveriges Mästerkock” men kommer såklart att ge det chansen ikväll.

*****

Det bästa ”matprogrammet” tycker jag är, eller snarare var, Gordon Ramsay´sThe F-Word”.

…eller iaf dom första säsongerna, sen började det spåra ur litet. Och nu verkar det inte bli någon mer säsong här?

*****

Greg Wallace från Masterchef UK är annars en liten favorit hos mig. Men jag skulle nog hellre låta Anna Book vakta en Banana Split åt mig än just Gregg Wallace.

Greg Wallace

Väldigt få människor kan se så glad ut efter att ha ätit en dessert som Gregg kan…

*****

Och på tal om MasterChef så har vi sett Michel Roux Jr figurera där den senaste tiden.

I dagarna presenterar BBC2 ett nytt program som kallas ”Service” där Michel, med flera, ska lära en grupp trainees precis allt som service handlar om.

Michel Roux Jr

Det tror jag kan bli intressant, och det kan nog bli en hel del bakom kulisserna här. Precis som jag vill ha det.

…kanske även från klassiska Roux-haket ”Le Gavroche” i London?

*****

Och på tal om MasterChef igen (!). Ett av de mest klassiska klippen, kanske någonsin på TV, är 31 minuter in här.

Det är vad jag kallar R.E.S.P.E.K.T.

En kommentar

  1. Själv tycker jag att den australienska versionen av Masterchef piskar sönder den engelska (som är ohyggligt trist gjord) och den amerikanska (som är för gapig och hetsig). Jag blir rörd, imponerad och hänförd av nästan varje avsnitt, och det blir något extra när man kan att följa samma människor i över 80 avsnitt och se dom utvecklas.

    Säsong 1 hade kanske bättre deltagare (personlighetsmässigt), men säsong 2 har haft några helt otroliga tävlingar och vinster. Att få en personlig Masterclass med Jamie Olivier i hans hem, och dessutom få vara med på tillställningen för Pellegrinos 50 Best Restaurants på kvällen är ju inte illa. Eller tävlingen när deltagarna fick två timmar på sig att göra fyra av Heston Blumenthals klassiska rätter, under överseende av mannen själv (som dessutom fick vara med och avgöra vilken som var bäst). Otroligt bra tv, särskilt när man ser hur rörd både deltagarna blev av att få träffa honom, och Heston själv, som blev inspirerad av amatörernas entusiasm.

    Jag hoppas – men har svårt att tro – att de svenska deltagarna håller samma nivå som de australiensiska, och även att tävlingarna, vinsterna och domarna når lika högt. Vi får väl se ikväll…

  2. Nej, det var lite tafatt. Dessutom så känns det som en miss att ha Leif Mannerström som en av huvuddomarna – han kan ju sina saker, det är inte frågan om det, men han har ju ingen som helst karisma som kommer fram i tv-rutan. Återigen jämför jag med Masterchef Australia där alla tre domare är kunniga, smarta, tv-mässiga och genuint ärliga och omtänksamma.

    För min del blir det säkert samma som för dig, jag kommer se något avsnitt här och där. Vem vet, det kanske tar sig när själva tävlingen kommer igång.

  3. Jag kollade faktiskt in avsnitten från deras London-besök och börjar förstå vad du menar. Scenen där Heston visar sin uppskattning gentemot de tävlande är fantastiskt vacker.

    Får nog börja kolla in Masterchef Australia lite närmare, tack för tipset!

Lämna en kommentar